Ісус оздоровлює скорчену жінку (Лк 13:10-17)

Інші дописи автора

        Ісус оздоровлює скорчену жінку (Лк 13:10-17)

        Коментарі Отців Церкви на недільне Євангеліє

        Євангеліє від Луки 13:10-17

        10. Ісус навчав в одній з синагог у суботу. 11. Була ж там одна жінка що її тримав дух у недузі вісімнадцять років: вона була скорчена й не могла ніяк випростатись. 12. Побачивши її Ісус, покликав і промовив до неї: “Жінко, ти звільнена від твоєї недуги.” 13. І поклав на неї руки й вона зараз же випросталась, і почала прославляти Бога. 14. Тоді начальник синагоги, обурений, що Ісус оздоровив у суботу, озвався і мовив до народу: “Шість день є, коли маєте працювати; тоді, отже, приходьте й оздоровляйтесь, а не в день суботній.” 15. Господь у відповідь сказав до нього: “Лицеміри! Чи кожний з вас не відв’язує свого вола або осла від ясел і не веде його поїти? 16. Цю ж жінку, дочку Авраама, що її сатана зв’язав ось вісімнадцять років, не треба було від цих узів звільнити в день суботній?” 17. І як Він говорив це, усі противники Його засоромились, а ввесь народ радів усім славним вчинкам, які Він зробив.

        Коментарі Отців Церкви

        Лк 13:10-13 Чудо в суботу

        Бог дозволив Сатані та гріху зв’язати цю жінку. Кирило Александрійський: “У синагозі була жінка, яка вісімнадцять років була зігнута в немочі”. Її справа може виявитися корисною для тих, хто має розуміння. Ми повинні зібрати те, що є для нас корисним, з кожного слова. Через те, що трапилося з нею, ми можемо побачити, що Сатана часто отримує владу над певними людьми, які впали у гріх і стали слабкими у своїх зусиллях щодо благочестя. Той, хто потрапляє під владу Сатани, може отримати тілесні захворювання, бо Сатана захоплюється покараннями і є нещадний. … Проклятий Сатана є причиною захворювань людського тіла, ми точно стверджуємо, що переступ Адама був його діянням, і за допомогою цього наші тіла стали схильні до немочей та руйнування (Кирило Александрійський, Коментарі до Луки, Проповідь 96).

        Ця немічна жінка подібна до виноградної лози. Амвросій Медіоланський: Члени Церкви подібні до виноградної лози. Вони посаджені з коренем віри і тримаються стримано паростками смирення. … Він поставив у Церкві башту апостолів, пророків і лікарів, які готові захищати мир Церкви. Він обкопав її, коли звільнив її від тягаря земних тривог. Ніщо не обтяжує розум більше, ніж турботи про світ та пожадливість до багатства чи влади. Приклад цього є у Євангеліє. Ми можемо прочитати історію жінки, яка мала хворобу, викликану духом, і “була скорчена й не могла ніяк випростатись”. Насправді, її душа була нахилена. Вона схилялася до земних нагород і не мала небесної благодаті. Ісус побачив її і звернувся до неї. Вона негайно відклала свій земний тягар. Ці люди також були обтяжені пожадливостями. Він звернувся до них за цими словами: “Прийдіть до Мене всі втомлені й обтяжені, і Я облегшу вас” (Мт 11:28). Душа цієї жінки вдихнула ще раз, і випросталась, як виноград, якого обкопали довкола і чий грунт очистили (Амвросій Медіоланський, Шість днів Творіння 3.50).

        Ісус перемагає смерть та руйнування. Кирило Александрійський: Втілення Слова і Його прийняття людської природи сталися для повалення смерті, руйнування та заздрощів, затаєних проти нас злим Змієм, що був першою причиною зла. Це явно доведено нами через самі факти. Христос позбавив доньку Авраама від її тривалої хвороби, закликаючи і кажучи: “Жінко, ти звільнена від твоєї недуги”. Слова, щонайбільше достойні Бога, повні надприродної сили! З царським наміром своєї волі Він відганяє хворобу. Він також кладе руки на цю жінку. Написано, що вона одразу випросталась. Тепер також можна побачити, що в Його святому Тілі існує сила та діяльність Бога. Це було Його власне Тіло, а не іншого Сина поряд з ним, відмінне та відокремлене від Нього, як це дехто найбільш безглуздо уявляє (Кирило Александрійський, Коментарі до Луки, Проповідь 96).

        Лк 13:14-17 Дискусія про зцілення в суботу

        Начальник синагоги сприймає суботу буквально. Аврелій Августин: Все людство, як ця жінка, було скорчена і нахилене до землі. Хтось вже розуміє цих ворогів. Він вигукує проти них і каже Богові: “Вони гнітили мою душу” (Пс 57:6). Диявол та його ангели схилили душі чоловіків і жінок до землі. Він зігнув їх вперед, щоб вони були зосереджені наміром на тимчасових та земних речах, і стримував їх від шукання речей вищих (див. Кол 3:1). Оскільки саме це говорить Господь про жінку, яку Сатана тримав зв’язаною вісімнадцять років, тож тепер вже час для її звільнення з неволі у цю суботу. Цілком несправедливо вони критикували Його за її випрямлення. Хто вони, крім самих зігнутих людей? Оскільки вони цілком не зрозуміли тих речей, що їх наказав Бог (Вих 20:8-11), вони розглядали їх земними серцями. Вони використовували святкування таїнства суботи (текст говорить “хрищення”, але редактори справедливо вважають це за помилку на користь “суботи”) в буквальному, матеріальному плані і не помічали його духовного змісту (Аврелій Августин, Проповідь 162B).

        Субота – це звільнення від гріха та недуги. Амвросій Медіоланський: Не розуміючи цього, начальник синагоги наказав, що ніхто не повинен бути зцілений у суботу, бо субота є образом майбутнього дня відпочинку, днів відпочинку від злих справ, а не від добрих справ. Наказано, що, ні несучи тягар гріхів, ні будучи позбавленими добрих справ, ми будемо святкувати майбутні суботи після смерті. Тоді Господь відповідає духовно, кажучи: “Лицеміри! Чи кожний з вас не відв’язує свого вола або осла від ясел і не веде його поїти?” Чому Ісус згадує інші створіння? Він показує майбутнє своїм опонентам, правителям синагоги. Єврейські та язичницькі народи забудуть спрагу тіла та спеку цього світу завдяки багатству джерела Господнього. “Віл знає господаря свого, а осел – ясла пана свого” (Іс 1:3). Люди, котрі споживали звичайне сіно, яке висохло перед тим, як його зірвали (Пс 128:6 LXX), отримали Хліб, який зійшов з Неба (Йо 6:33) (Амвросій Медіоланський, Тлумачення Євангелія від Луки 7.174-75).

        Задушені люттю. Кирило Александрійський: “Але Він каже, що ви є звільнені від своїх немочей, і вона також є звільнена”. Що ж, чи ж ви також не попускаєте свої пояси у суботу? … Чи ж вона в той же день почала ткати або працювати на верстаті? Ні, він каже, що вона випросталась. Зцілення було працею. Ні, ви гніваєтесь не через суботу. Оскільки ви бачите, як Христос був ушанований та як Йому поклонялися, як Богу, ви впали у шаленство, задихалися від люті та сохнули від заздрощів. Ви маєте одну річ, приховану в серці, а говорите ви інше, та з іншого приводу. З цієї причини ви найбільш засуджені Господом, який знає ваші пусті міркування. Ви отримуєте назву, яка підходить вам, названі лицемірами, обманщиками та нещирими (Кирило Александрійський, Коментарі до Луки, Проповідь 96).

        Лк 13:17 Реакція Ісусових противників та натовпу

        Сором та радість. Кирило Александрійський: Сором упав на тих, хто виголосив зневажливі думки, та спіткнувся об головний наріжний камінь, і розбився. Коли Він був зайнятий випрямленням свого вигнутого начиння, вони заваджали мудрому Гончареві та чинили опір Цілителю. Вони не могли дати відповіді. Вони без відповіді засудили самих себе. Вони замовкли, сумніваючись у тому, що повинні сказати. Господь закрив їхні зухвалі вуста. Натовпи, які скористалися цими чудами, раділи. Слава та пишнота Його справ вирішили всю допитливість та сумніви тих, хто шукав Його без злої волі (Кирило Александрійський, Коментарі до Луки, Проповідь 96).

        Переклад з англійської – Максима Гонтара за виданням Ancient Christian Commentary on Scripture: New Testament III, Luke 3rd ed. Edition (2003)

        Приєднуйтесь до нас у Телеграм та Вайбер і отримуйте раз на тиждень дайджест найпопулярніших дописів!

        Інші дописи автора

          Оціни

          [ratemypost]

             

            Про автора

            Волонтер Патріаршої Комісії у справах Молоді УГКЦ (Календар ДивенСвіт, Спільноти УГКЦ). Програміст, захоплюється графічним дизайном та перекладом з англійської. З 2011 бере участь у щотижневих зустрічах біблійного кола та займається перекладом біблійних коментарів. Учасник Літньої Біблійної Школи УКУ в 2018 та 2019 роках.